sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

Myynti: Auto

julkinenliikenne
Kirjoitin noin kuukausi sitten suunnitelmistani luopua autosta. Laitoinkin auton myyntiin reiluksi pariksi viikoksi, mutta kauppoja ei syntynyt. Aloin epäröimään autosta luopumisen järkevyyttä ja poistinkin myynti-ilmoituksen. Parin viikon kuluttua tästä sain taas nopean päähänpiston myymiseen Ylen Kansan liike -ohjelmaa vahingossa katsoessani ja laiton auton samantien myyntiin. Seuraavana päivänä aloin taas epäröidä siirron järkevyyttä ja tätä seuraavana päivänä olin jo ottamassa myynti-ilmoitusta jälleen kerran pois. Puhelin kuitenkin kerkesi ennen tätä pirahtamaan ja teimme autokaupat. Nyt olen oikeasti autoton ja täysin vaihtoehtoisten liikkumismuotojen armoilla. Tunteet ovat hyvin ristiriitaiset ja vaihtelevat. Aika näyttää oliko päätös viisas vai ei.


Rationaaliset taskulaskin harjoituksen osoittavat kuitenkin erittäin positiivisiä lukemia. Edellisvuoden kirjanpitoni mukaan yksityisautoiluun meni minulta keskimäärin 285€/kk. Tämän päälle vielä kun laskee auton osto- ja myyntihinnan erotuksen ja jakaa sen omistuskuukausieni lukumäärällä, niin arvonalennus on ollut 156€/kk. Autoilu on tullut minulle maksamaan täten noin 480€/kk. Ensimmäisenä käyttövuotena kulut olivat vielä huomattavasti korkeammat, koska työmatkani oli hävyttömän pitkä ja täysin oman auton varassa, minkä takia auton alunperin ostinkin. Sijoitin autosta saamani rahat välittömästi Blue Financen, eli osinkotuottoa.fi -palvelun listaamattomiin etuoikeutettuihin osakkeisiin, jotka maksavat vuositasolla 8% osinkoja. Mikä asiasta tekee erinomaisen on listaamattomien osakkeiden alhainen verotus (efektiivinen veroaste 7,5%). Täten osingot ovat verojen jälkeenkin jopa 7,4% ja tilityskin tapahtuu mukavasti kuukausittain. Sijoittamani autorahat tuottavat siis tästä lähtien verojen jälkeen 39€ kuukaudessa. Näin ollen kokonaisvaikutus talouteeni on kuukausitasolla huimat 519€.

On toki huomioitava, että joudun nyt käyttämään hivenen enemmän julkistaliikennettä ja tästä aiheutuu kuluja. Pyrin kuitenkin liikkumaan suurimman osan matkoistani polkupyörällä ja pidemmillä matkoilla hyödyntämään onnibussin ja Vr:n oikeasti alhaisia kamppanijahintoja. Työnantajani kautta saan kerran vuodessa HSL:n matkakorttiin 120€:n edestä saldoa. Rekistöröidyin myös DriveNow:n käyttäjäksi, kun se oli heidän kamppanijansa ajan ilmaista ja sain lisäksi 20min ilmaista ajoaikaa. En kuitenkaa itse asu palvelun toiminta-alueen sisällä, joten uskon tuon palvelun jäävän osaltani hyvin vähälle käytölle. Tämän lisäksi on olemassa yhä enenemissä määrin erilaisia halpoja pakujen vuokrauspalveluita, sun muita yhteyskäyttöautoja mikäli tarvetta ilmenee. Joskus voin saada luonnollisesti myös tutuilta autoa lainaan, jos vaan kehtaisi kysyä. Uskon siis, että julkiseenliikenteeseen kohdistuvat menoni tulevat pysymään alle 100€:n ja useinpina kuukausina jopa alle 50€:n. ...Aika näyttää. Mikäli onnistuisin pitämään kulut alle 39€:n, niin periaatteessa kulkeminen olisi tästä lähtien ilmaista.

Suurimman haasteen luulen olevan psykologinen, erityisesti sade- ja loskakelien aikaan. Vaatii hieman asennetta polkea pyörällä pimeässä ja kylmässä räntäsateessa aamu kuudelta töihin 22km. Mutta eiköhän se myös psykologiselta kantilta ole mukavaa, kun heikkoina hetkinä kaivaa sen laskimen esiin ja katsoo tuota ~500€:n säästöä, joka tulee luonnollisesti vielä kasvamaan korkoa korolle. Pitää muistaa myös terveydelliset vaikutukset ja vihreät arvot. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin kerrottava, etten usko eläväni loppuelämääni ilman autoa. Vaikkakaan eihän se toki täysin mahdotonta ole, mutta nyt mennään ainakin toistaiseksi näin.

2 kommenttia:

  1. Meillä auto vielä iloisesti pörisee, eikä ole menossa pois :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielelläänhän sitä autolla pöristelisi, jos osinkovirta kattaisi kulut! OP:n Kulku palvelustahan taitaa saadan Teslan reilulla 1200€/kk. Ensin passiiviset tulot kuntoon ja vasta sitten kohottamaan elintasoa =D

      Poista